Nr. 105 din 2019 – Arta romanului, de Milan Kundera

Din când în când îmi place să citesc și non ficțiune, mai ales dacă are legătură cu ficțiunea 😁

Arta romanului este alcătuit din șapte texte relativ independente în care Milan Kundera își expune concepția personală despre romanul european. În scrieri, el face refrire la Broch, Kafka sau Cervantes, aducând multe aprecieri dar și câteva nemulțumuri referitoare la stilurile lor și la felul în care au modificat traseul romanului.

Am regăsit multe idei bune care mi-au dat de gândit, la fel ca citatul următor:

Să fim mai exacți: toate romanele din toate timpurile se apleacă asupra enigmei eului. De îndată ce creezi o ființă imaginară, un personaj, te confrunți automat cu întrebarea: ce este eul? Prin ce poate fi surprins eul? Iată una dintre aceste întrebări fundamentale pe care se bazează romanul ca atare. Prin diversele răspunsuri la această întrebare, puteați, dacă ați fi vrut, să deosebiți diferitele tendințe și, poate, diferitele perioade din istoria romanului. 

Cred că acest fragment însumează foarte bine unul dintre mesajele cărții, acelă că romanul este subiectiv pentru că tratează eul.

Un alt citat care se referă la eu este unul pe care mi l-am și notat, care este scurt și la obiect:

Romancierul nu este nici istoric, nici profet: el este un explorator al existenței.

Mi-au plăcut ideile lui, și mai ales exemplele, cu toate că nu am citit Don Quixote sau Somnabulii.

Cred că această carte se potrivește celor ce vor să scrie și celor ce sunt îndeajuns avansați în această artă, încât să poată înțelege critica ce i se cuvine. Eu nu mă consider avansată, cu toate că am înțeles multe dintre frazele lui, dar am avut și ceva probleme cu altele, asta pentru că nu am citit unele dintre marile opere din toate timpurile.

Per total, este o lectură plăcută, care nu este anoastă sau plictisitoare, care curge ușor și care îți pune mintea la funcțiune. O astfel de lectură din când în când nu strică, ci este ca o gură de aer curat după atâta ficțiune și personaje cu caracteristici cu multă greutate.

Puncte slabe 👎

au fost unele părți cu care nu am corelat

Puncte forte 👍

idei foarte interesante despre eul existențial

De la același autor ✍

aceasta este prima carte de la Milan Kundera

Despre autor 📜

Milan Kundera este un scriitor ceh, care trăiește în Franța în exil din 1975, el devenind cetățean francez în 1981. Scrierile sale au fost interzise în Cehia până la căderea regimului în 1989. Este cunoscut pentru opere ca și Cartea râsului și a uitării, Gluma sau Insuportabila ușurătate a ființei.


Lasă un comentariu