Nr. 113 din 2019 – Șase personaje în căutarea unui autor și alte piese, de Luigi Pirandello (7 CĂRȚI în 7 ZILE)

Ultima zi din maratonul 7 CĂRȚI în 7 ZILE îi este închinată lui Luigi Pirandello, cu a sa colecție de piese, Șase personaje în căutarea unui autor și alte piese.

Această carte este una mai mult decât consistentă, având peste 400 de pagini, lucru greu de citit într-o zi. Sincer, atunci când am ales-o pentru maraton m-am gândit că în timpul acestei săptămâni o să mai citesc din piese pentru ca nu să rămână toate cele 400 de pagini pentru ultima zi. Ei, și cum, necum, nu am reușit să citesc nimic din ea pe parcursul săptămânii, așa că m-am trezit cu o carte de 400 de pagini de citit. Inițial, aseară, am zis că nu o voi citi integral, ci doar prima piesă, aceea fiind și cea mai importantă, restul rămânând pe altă dată.

În acest weekend sunt și voluntar la Arad Open Air Festival, așa că nu am foarte mult timp la dispoziție. Dar, cum necum, astăzi am terminat mai repede treaba pentru festival, așa că m-am reîntors acasă destul de devreme, în jurul orei 14. Atunci mi-am zis că măcar să citesc încă vreo două piese, să fie trei în total. Ei bine, atât de mult mi-au plăcut, încât le-am terminat pe toate. 😁

Totuși, tot timpul am fost stresată de timp și probabil că pe viitor o să recitesc piesele, asta pentru că aș fi vrut mai mult timp între piese pentru a le digera mai bine.

Așadar, Luigi Pirandello este un dramaturg de excepție, nu degeaba a luat el Nobel-ul. Pot să spun că aveam mari așteptări de la prima piesă, Șase personaje în căutarea unui autor, pentru că am auzit numai lucruri bune despre ea. Nu numai că aceste așteptări mi-au fost împlinite, dar și întrecute, măiestria cu care Pirandello a reușit să creeze o poveste unică și ingenioasă, dar a și transpus-o întru-un mod excepțional, a făcut ca piesa să se situeze în top 3 cele mai bune piese citite de mine vreodată.

Geniul lui Pirandello este unui special, unicat, asta pentru că pentru el teatrul, cuvântul, este creație, este viață. Fiecare personaj este bine definit, bine analizat și bine poziționat, astfel încât mesajul să fie transmis clar, dar și cu note metaforice foarte bine lucrate. Lucrările lui sunt întâmpinate cu mari urale, dar este recunoscut ca fiind un scriitor dificil, că stilul lui incomodează legeritatea cu care spectatorul merge la teatru, lucru ce l-am putut observa și eu. Dacă nu ești atent o secundă, îți ia ceva timp să prinzi din urmă, scenele curgând cu o viteză destul de înaintată, având o încărcătură emoțională mare.

Pe lângă această piesă, cartea mai conține alte patru piese: Astă-seară se improvizează, unde regăsim o harababură bine gândită cu regizorul unei piese și actorii care sparg zidul despărțitor între realitate și ficțiune, Henric al IV-lea, unde ideea de realitate, de cine și ce este o persoană este foarte minuțios analizată, Să-i îmbrăcăm pe cei goi, unde o femeie creează confuzie în trei case diferite, doar pentru a-și face cunoscut punctul de vedere și Liola, unde nevoia de un moștenitor pentru o persoană aflată la vârsta a doua cauzează scene pline de vâsc și umor.

Piesele lui Pirandello au la bază întâmplări senzaționale, ca: crimele, sinucideri, adultere și alte evenimente ce mențin treaz interesul privitorilor, astfel că nu te plictisești deloc pe parcursul piesei. În recomand cu tot dragul, cred că este un geniu al dramaturgiei și creațiile sale sunt și astăzi de actualitate.

Nu am analizat fiecare piesă în parte, asta pentru că mi-ar lua mii de cuvinte, iar timpul mă cam strezează în ultima vreme, dar oricum, teatru este ceva subiectic, aproape ca și poezia, fiecare îl interpretează în felul său.

Puncte slabe 👎

în unele scene aveam puțină greutate în a urmări firul narativ

Puncte forte 👍

personaje foarte bine definite, întâmplări alese cu un scop

De la același autor ✍

aceasta este prima carte de la Luigi Pirandello

Despre autor 📜

Luigi Pirandello a fost un dramaturg, romancier, autor de proză scurtă și poet italian, laureat al Premiului Nobel pentru literatură în 1934


Lasă un comentariu